Update 05-06
De afgelopen weken heeft de Nederlandse overheid diverse financiële regelingen afgekondigd om jou als ondernemer te ondersteunen. Aan jou de taak om te kijken waarvoor je in aanmerking komt en waar je gebruik van maakt. Maar waar begin je en wat neem je mee in je keuzes? CBEE helpt met het Stappenplan Regelingen Ondernemers.
Staat het water je aan de lippen en maakt het niet uit welke regeling er voor jou is? Of ben je nog in staat bewuste keuzes te maken? Het is prettig om structuur te krijgen in de keuzes. Daarom hebben wij een beslisboom samengesteld. Geen rocket science, maar een houvast voor jouw financiële mogelijkheden.
Stap 1. Behoud van omzet
Waarschijnlijk ben je als ondernemer al lang bezig om te kijken hoe je je omzet niet laat dalen. In deze onzekere tijd komt de echte ondernemer in je naar boven. Dit leidt vaak tot goede ideeën. Ideeën om je bestaande omzet zoveel mogelijk in stand te houden en je verliezen zoveel mogelijk te beperken. In sommige gevallen zal het outside-the-box-denken zelfs zorgen voor omzet waarvoor je de plannen al had, maar waar de tijd eerder voor ontbrak.
In deze onzekere tijd komt de echte ondernemer in je naar boven. Dit leidt vaak tot goede ideeën.
Stap 2. Tegemoetkoming loonkosten en andere financiële tegemoetkomingen
Stap 2 in het stappenplan met regelingen voor getroffen ondernemers, zijn je loonkosten. Er zijn maatregelen om je loonkosten te drukken. Met het Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) krijg je een tegemoetkoming van maximaal 90% van de loonkosten. De noodvoorziening van 4.000 euro voor ondernemers is een compensatie voor ondernemers in sectoren die het hardst getroffen zijn (TOGS). Vanaf half juni 2020 komt er een vervolg op de TOGS, namelijk de Tegemoetkoming Vaste lasten MKB (TLV). Deze regeling biedt een tegemoetkoming voor vaste lasten van maximaal €20.000 voor de periode van 1 juni – 31 augustus.
Stap 3. Kosten besparen, inkopen uitstellen en uitgestelde betaling
Een alternatief is om kosten te besparen. Denk na over welke kosten essentieel zijn voor jouw bedrijf en welke kosten je kan besparen. Omdat we elke dag meer informatie krijgen over de impact van Corona, kun je bepaalde inkopen beter eerst uitstellen. Hierdoor voorkom je toekomstige verplichtingen. Het uitstellen van betalingen is de laatste optie om je cashflow op peil te houden, zonder externe financiering te organiseren. De overheid heeft al aangegeven dat er regelingen komen om belastingen uit te kunnen stellen en deze zijn ondertussen ook van toepassing.
Denk na over welke kosten essentieel zijn voor jouw bedrijf en welke kosten je kan besparen.
Stap 4. Financieringsregelingen
De verruimde borgstelling midden- en kleinbedrijf (BMKB-C) biedt voor jou als onderneming ruimte om mogelijke liquiditeitsproblemen te voorkomen of op te lossen. Ook Qredits biedt rentekorting aan met steun van de overheid. Aan jou de vraag of je dit zelf wilt. Speelde je met het idee om je bedrijf te financieren, dan is dit de kans om op een relatief makkelijke manier een financiering te krijgen met bijvoorbeeld een Corona-overbruggingskrediet dat door de grootbanken wordt aangeboden. Bedenk echter goed waar je deze financiering op dit moment aan besteedt. Speelde je eerder met het idee om groei te financieren? Nu heb je de financiering nodig om te overleven. Vanzelfsprekend staat de lening na het afsluiten als schuld op de balans.
Stap 5. Persoonlijke regelingen
De laatste stap van het stappenplan met regelingen voor ondernemers is inkomensondersteuning. Indien bovenstaande niet voldoende is en je persoonlijk in de problemen komt, kun je gebruikmaken van de tijdelijke inkomensondersteuning voor zelfstandigen. Wanneer je als zelfstandige tijdelijk in financiële problemen komt, vraagt dan een inkomensaanvulling. Deze hoef je niet terug te betalen. Je kunt ook een lening voor bedrijfskapitaal aanvragen.
Wanneer je als zelfstandige tijdelijk in financiële problemen komt, vraagt dan een inkomensaanvulling.
Stap 6. ‘Business as usual’
De effecten van corona zullen waarschijnlijk nog een lange tijd impact hebben op de economie. Daarom is het essentieel om te bepalen wat de impact is op jouw business en hoe je je producten of services komende tijd relevant houdt voor jouw klant en potentiële nieuwe klanten. Door de nieuwe omstandigheden ontstaan er ook nieuwe kansen. Zorg daarom dat je de strategie regelmatig tegen het licht houdt.
Een goede cashflow-scenario-analyse is essentieel
Geld in kas is key in deze onzekere tijd. Werk daarom bijvoorbeeld 2 of 3 verschillende scenario’s uit. Houd daarna je inkomsten en uitgaven continu in de gaten om te bepalen welk scenario het best aansluit bij de dagelijkse realiteit.
De runway (het aantal weken/maanden tot je bedrijf niks meer in kas heeft) is bepalend voor jouw strategie:
<6 maanden: je bedrijf loopt risico en je zult direct actie moeten ondernemen om je geld in kas te behouden. Kijk daarom zo snel mogelijk hoe je je cashflow kunt verbeteren door middel van de beschreven overheidsregelingen, kostenbesparingen en/of bedrijfsfinanciering. Werk daarbij ook een eventuele exit-strategie uit.
>6 maanden < 12 maanden: denk goed na welke uitgaven echt van toegevoegde waarde zijn voor je business. Kijk eens of er een overheidsregeling is waar jouw bedrijf voor in aanmerking zou kunnen komen om je positie verder te versterken tegen eventuele toekomstige tegenslagen.
>12 maanden: kijk naar de effecten die Corona op korte en middellange termijn heeft op jouw business. Er is vanuit de cashflow geen directe noodzaak om gelijk actie te ondernemen.
Optimaliseer je cashflow
Dit doe je door middel van:
- Maximalisatie omzet door online aanbod, vouchers, ‘cross-selling’ en/of samenwerkingen met andere ondernemers. Zorg wel op dat je focust op je core business.
- Kostenbesparing (zie eerdere opmerkingen)
- Prijsoptimalisatie. Mogelijk betekent dit dat je op korte termijn je prijzen moet verlagen om je omzet te behouden en later prijzen weer te kunnen verhogen t.b.v. marge.
- Versnellen van debiteurenontvangsten. Naast korting voor eerder betalen en het sneller sturen van facturen is een goed debiteurenbeheer in deze tijd essentieel. Het automatiseren door middel van Payt is bijvoorbeeld een goede optie om focus te houden op de betaling van uitstaande facturen.
- Onderhandel met je crediteuren over de betalingen. Zijn er mogelijkheden om de betalingstermijn te verlengen, de aanbetaling te verlagen, kleinere orders per keer te bestellen of de prijs naar beneden te halen?
- Strak voorraadbeheer. Haal je voorraadniveaus naar beneden en verkoop overtollige voorraad voor een lagere prijs.
- Verkoop van onnodige activa
- Uitstel van betaling van belasting als onderdeel van de overheidsmaatregelen. Je kunt de betaling van Vennootschapsbelasting, Omzetbelasting, Inkomstenbelasting en Loonbelasting uitstellen.
Stuur op de juiste KPI’s
KPI’s zijn de indicatoren waarmee je de uitvoering van je strategie toetst. Om deze KPI’s op één plek inzichtelijk en overzichtelijk te maken en te houden, wordt een dashboard gebruikt.
Hierdoor zorg je dat je altijd inzage hebt op de onderwerpen waar je nu op focust. Het is belangrijk dat je KPI’s niet alleen financieel zijn, dus neem ook kwalitatieve zaken mee.
Voorbeelden van KPI’s zijn:
- Klantentevredenheid
- Medewerkerstevredenheid
- Leverbetrouwbaarheid van leveranciers
- Doorloopsnelheid voorraad
- Bezettingsgraad machine of andere productiemiddel
- Liquiditeit algemeen
Met behulp van Visionplanner Cloud, kan je zowel financiële als niet-financiële informatie samenbrengen in een Management Dashboard.
Blijf op de hoogte
Wij houden de ontwikkelingen rondom Corona en de reactie van onze overheid hierop nauw in de gaten. We houden je op de hoogte met berichten op onze LinkedIn-pagina, dus volg die vooral. Heb je behoefte aan persoonlijk advies? Bel ons gerust.